Cyberbezpieczeństwo w Aquanet S.A.
Podstawowe zasady pozwalające na zwiększenie bezpieczeństwa korzystania z serwisów Aquanet.
1. Dbaj o bezpieczeństwo swoich danych!
2. Sprawdź czy Twoje nawyki zwiększają cyberbezpieczeństwo (bezpieczeństwo cyfrowe):
- Używaj wyłącznie zaufanego urządzenia (komputera, tabletu, smartfonu, telefonu, do którego masz dostęp tylko Ty lub osoby przez Ciebie zaufane), nie wprowadzaj danych logowania na urządzeniach w miejscach publicznych. Bądź ostrożny w korzystaniu z punktów dostępu do sieci Internet w instytucjach publicznych
- Używaj wyłącznie zaufanych sieci i dostawców Internetu, unikaj niezabezpieczonych sieci Wi-Fi oraz tzw. hot-spot’ów, zwłaszcza w trakcie połączenia z serwisami bankowości elektronicznej w celu realizacji płatności
- Wprowadź adres serwisu do przeglądarki internetowej bezpośrednio (ręcznie), nie używaj skrótów, listy ulubionych, wyszukiwarek ani linków z komunikatorów, stron społecznościowych czy wiadomości e-mail. Zwróć uwagę na prawidłowy adres serwisu. Uważaj na literówki w adresach stron
- Zweryfikuj czy w oknie przeglądarki przy adresie strony znajduje się kłódka, oznaczająca połączenie bezpieczne. Ponownie zwróć uwagę na poprawny adres serwisu
Zweryfikuj czy po kliknięciu na kłódkę ( i wyświetleniu szczegółów certyfikatu) pojawia się informacja o certyfikacie wystawionym dla *.aquanet.pl
3. Chroń swoje dane logowania: login/identyfikator i hasło:
- Nie zezwalaj na zapamiętanie haseł przez przeglądarkę internetową
- Nie udostępniaj ich nikomu, nie przechowuj w miejscach łatwo dostępnych
- Jeśli musisz zapisać hasło, zamiast tego zapisz informację, która pozwoli Ci je odtworzyć
- Systematycznie zmieniaj hasło, a tam gdzie jest to możliwe, stosuj weryfikację dwuetapową
- Upewnij się, że gdy logujesz się do systemu nikt postronny nie jest w stanie podejrzeć wprowadzanych danych
- Po zalogowaniu do serwisu zweryfikuj datę ostatniego logowania, czy to Ty się logowałeś
- Pamiętaj, aby po zakończeniu korzystania z serwisu bezpiecznie się wylogować zanim zamkniesz okno przeglądarki
4. Pamiętaj, że Aquanet S.A. nigdy nie wysyła do swoich Klientów e-maili nakłaniających do:
- ujawniania danych poufnych (hasła, PIN-y, dane osobowe)
- zmiany hasła, za pomocą linków podanych w e-mailu
- podania danych karty kredytowej takich, jak PIN, kod CVV
- ujawnienia danych logowania do serwisów
- instalowania dodatkowego oprogramowania pochodzącego z nieznanych źródeł, w szczególności jeżeli link został przekazany w treści wiadomości lub sms
6. Zadbaj o bezpieczeństwo swoich danych w Internecie:
- Zainstaluj oprogramowanie chroniące Cię przed złośliwym oprogramowaniem takim, jak: wirusy, robaki internetowe, konie trojańskie, oprogramowanie szpiegujące (spyware), niepożądane wiadomości, najczęściej z przekazem reklamowym (spam) i inne
- Przed zalogowaniem się do serwisów zweryfikuj czy ochrona przeciwko złośliwemu oprogramowaniu jest aktywna, czy sygnatury niepożądanego oprogramowania są aktualne (nie starsze niż jeden dzień) i czy ostatnio przeprowadzone skanowanie systemu przez oprogramowanie ochronne usunęło wszystkie zagrożenia
- Regularnie skanuj urządzenie systemem ochrony przeciwko złośliwemu oprogramowaniu
- Zainstaluj osobistą zaporę ogniową (ang. personal firewall) oraz upewnij się, że jest poprawnie skonfigurowana i aktywna. Jeśli masz taką możliwość używaj systemu wykrywającego i przeciwdziałającego włamaniom (IDS/IPS)
- Na bieżąco aktualizuj swój system operacyjny i oprogramowanie (w szczególności oprogramowanie, z którego korzystasz łącząc się do Internetu jak przeglądarka internetowa, program pocztowy, komunikatory społecznościowe, a także pakiety biurowe, oprogramowanie zabezpieczające, itp.)
- Korzystaj tylko z legalnego oprogramowania
- Nie pobieraj plików niewiadomego pochodzenia z Internetu (np. muzyka, filmy, oprogramowanie)
- Nie otwieraj załączników poczty niewiadomego pochodzenia oraz linków (adresów), które mogą być umieszczone zarówno w treści takiej wiadomości jak również w jej załącznikach
- Zachowaj zawsze wzmożoną ostrożność przy pobranych plikach z Internetu, przeskanuj je systemem chroniącym przed złośliwym oprogramowaniem
- Nie otwieraj załączników ani linków do innych stron przesyłanych przez komunikatory oraz serwisy społecznościowe (Facebook, Twitter i inne)
- Unikaj instalacji nieznanych rozszerzeń (w tym gier) w przeglądarce internetowej. Jeśli to możliwe używaj trybu prywatnego przeglądarki podczas logowania do serwisów
- Nie ignoruj ostrzeżeń i komunikatów wysyłanych przez przeglądarkę WWW, które mogą pojawiać się podczas przeglądania stron WWW
- Pamiętaj, że tablety, smartfony i telefony komórkowe wyposażone w przeglądarki internetowe są podatne na działania przestępców, chroń je systemami ochrony przed złośliwym oprogramowaniem
- Jeśli używasz łączności bezprzewodowej (Wi-Fi) skonfiguruj router udostępniający to połączenie, zaktualizuj oprogramowanie systemowe routera, zmień domyślne hasło administratora, ustaw szyfrowanie połączenia, używaj silnych haseł
7. Polityka haseł.
- Zaleca się stosowanie następujących reguł w tworzeniu bezpiecznych haseł do serwisów:
- Minimum 10 znaków, a maksymalnie 20 znaków
- Minimum 1 mała litera (litery polskiego alfabetu bez znaków diakrytycznych oraz q, v, x)
- Minimum 1 wielka litera (litery polskiego alfabetu bez znaków diakrytycznych oraz Q, V, X)
- Minimum 1 cyfra
- Minimum 1 znak specjalny z zakresu: „!”, „@”, „#”, „$”, „^”, „&”, „*”, „?”, „(”, „)”, „[”, „]”, „<”, „>”, „/”, „;”, „:”, „|”, „{”, „}”, „+”, „-”, „.”, „,”,„%”, „_”, „=”, „`”, „’”, „\”, „””
- Hasło nie może zawierać ciągu liczbowego opierającego się o trzy kolejne cyfry np. 123, 456
- Hasło nie może zawierać ciągu trzech identycznych znaków, np. 111, 444, aaa
- Hasło jest różne od 10 poprzednich haseł
Jeśli podejrzewasz lub stwierdzisz jakiekolwiek nieprawidłowości, natychmiast przerwij proces logowania lub korzystania z serwisów i powiadom nas za pomocą e-mail: klient@aquanet.pl