Średnia roczna ilość opadów w Polsce wynosi ok. 600 mm, tj. 600 l/m2. Przeważnie najwięcej opadów przypada na lato: w lipcu spada średnio ok. 80 mm deszczu, najmniej zaś w styczniu – 30 mm. Na podstawie danych Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej wskaźnik średniorocznych opadów atmosferycznych dla miasta Poznania za lata 2013-2022 wynosi 0,507 m3/m2, czyli na miesiąc 0,04225 m3/m2. Są to o tyle istotne dane, że na ich podstawie ustalane są ceny za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych systemem kanalizacji ogólnospławnej i deszczowej.
Ceny te różnią się w zależności od kilku zmiennych – tego, którym systemem kanalizacji (ogólnospławnej czy deszczowej) odprowadzane są wody opadowe i roztopowe, tego, czy i jakiej pojemności zbiornik retencyjny posiadamy, oraz tego, do jakiej grupy odbiorców się zaliczamy.
Jak obliczyć wysokość opłaty?
Najpierw musimy ustalić, do której grupy odbiorców należymy – I, II czy III.
- Do grupy I zaliczamy odbiorców usług odprowadzających wody opadowe i roztopowe do urządzeń kanalizacji deszczowej z powierzchni (w tym dróg, parkingów oraz dachów) należących do nieruchomości o przeznaczeniu mieszkalnym.
- Do grupy II zaliczamy odbiorców usług odprowadzających wody opadowe i roztopowe do urządzeń kanalizacji deszczowej z powierzchni (w tym dróg, parkingów oraz dachów) należących do nieruchomości o przeznaczeniu sakralnym, miejskich jednostek organizacyjnych, jednostek sfery budżetowej, organizacji społecznych i innych podmiotów niewymienionych w innych grupach.
- Do grupy III zaś zaliczamy odbiorców usług odprowadzających wody opadowe i roztopowe do urządzeń kanalizacji deszczowej z powierzchni (w tym dróg, parkingów oraz dachów) należących do nieruchomości o przeznaczeniu przemysłowym, handlowym, usługowym, składowym, baz transportowych oraz portów i lotnisk.
Następnie wybieramy nasz sposób odprowadzania wód opadowych – system kanalizacji deszczowej lub ogólnospławnej.
Przypadek nr 1 – odprowadzanie wód systemem kanalizacji deszczowej
Obecnie wszystkie grupy odbiorców należą do tej samej taryfy cenowej, która wynosi 6,84 zł/m3 netto. Jeśli retencjonujemy wodę do zbiornika, cena ta ulegnie zmniejszeniu (w zależności od tego, jakiej pojemności urządzeń do retencjonowania wód używamy w stosunku do rocznego odpływu wód z powierzchni trwałych). Im więcej wód opadowych i roztopowych retencjonujemy do zbiornika, tym mniej zapłacimy (od 6,84 zł/m3 netto, jeśli nie mamy żadnego zbiornika/urządzenia do retencjonowania, do 5,75 zł/m3 netto, jeśli nasz zbiornik retencjonuje więcej niż 30% wód opadowych i roztopowych).
Aby obliczyć, ile zapłacimy, łączną powierzchnię spływu z nieruchomości wyrażoną w m2 mnożymy przez odpowiednią cenę z tabeli, a następnie przez wskaźnik opadów.
Przykład:
Mój dom ma powierzchnię dachu w rzucie pionowym 100 m2, do tego mam dookoła domu 250 m2 kostki brukowej. Odprowadzam z nich wody systemem kanalizacji deszczowej. Nie mam zbiornika retencyjnego.
100 + 250 = 350 m2.
Powierzchnię tę mnożę przez miesięczny wskaźnik opadów (wynoszący 0,04225):
350 m2 x 0,04225 m3/m2 = 14,79 m3.
Otrzymaną wartość mnożę przez cenę ze swojej taryfy:
14,79 m3 x 6,84 zł = 101,16 zł.
Do ceny tej dodać należy jeszcze podatek VAT wynoszący 8%.
Przypadek nr 2 – odprowadzanie wód systemem kanalizacji ogólnospławnej
Obecnie wszystkie grupy odbiorców należą do tej samej taryfy cenowej, która wynosi 7,09 zł/m3 netto. Jeśli retencjonujemy wodę do zbiornika, cena ta ulegnie zmniejszeniu (w zależności od tego, jakiej pojemności urządzeń do retencjonowania wód używamy w stosunku do rocznego odpływu wód z powierzchni trwałych). Im więcej wód opadowych i roztopowych retencjonujemy do zbiornika, tym mniej zapłacimy (od 7,09 zł/m3 netto, jeśli nie mamy żadnego zbiornika/urządzenia do retencjonowania, do 5,96 zł/m3 netto, jeśli nasz zbiornik retencjonuje więcej niż 30% wód opadowych i roztopowych).
Aby obliczyć, ile zapłacimy, łączną powierzchnię spływu z nieruchomości wyrażoną w m2 mnożymy przez odpowiednią cenę z tabeli, a następnie przez wskaźnik opadów.
Przykład:
Mój dom ma powierzchnię dachu w rzucie pionowym 100 m2, do tego mam dookoła domu 250 m2 kostki brukowej. Odprowadzam z nich wody systemem kanalizacji ogólnospławnej. Nie mam zbiornika retencyjnego.
100 + 250 = 350 m2.
Powierzchnię tę mnożę przez miesięczny wskaźnik opadów (wynoszący 0,04225):
350 m2 x 0,04225 m3/m2 = 14,79 m3.
Otrzymaną wartość mnożę przez cenę ze swojej taryfy:
14,79 m3 x 7,09 zł = 104,86 zł.
Do ceny tej dodać należy jeszcze podatek VAT wynoszący 8%.
Jak widać, cena przy odprowadzaniu wód systemem kanalizacji deszczowej jest nieco niższa.
Kwoty te ulegają zmniejszeniu, jeśli posiadamy zbiornik retencyjny – do czego zachęcamy.
Regulamin korzystania z usług odprowadzania wód opadowych i roztopowych systemem kanalizacji deszczowej lub systemem kanalizacji ogólnospławnej na terenie Miasta Poznania znajduje się TUTAJ
Prace można wykonywać praktycznie przez cały rok. Warto jednak unikać pogody z minusową temperaturą i ulewnymi opadami.
Cena ustalana jest indywidualnie - inny będzie koszt samego odłączenia się, a inny przebudowy instalacji.
Rozwiązaniem będzie retencja. Więcej na ten temat można dowiedzieć się z Wytycznych zagospodarowania wód opadowych i roztopowych w obszarze zabudowy jednorodzinnej.
Wytyczne dostępne są TUTAj
Sprawdź, czy masz podpisaną z Aquanet umowę na odbiór deszczówki – jeśli nie, ureguluj tę kwestię.
Jaki jest koszt odprowadzania deszczówki?
Informacje na ten temat odnjdziesz TUTAJ
Wadę można usunąć samodzielnie lub z pomocą profesjonalnej firmy.
Co zostanie wykonane w ramach usługi? Czy będzie to tylko odłączenie instalacji deszczowej od kanalizacji sanitarnej, czy również wykonanie właściwej instalacji pod kanalizację deszczową?
Jest to zależne od indywidualnej sytuacji Klienta oraz uzgodnień z firmą wykonującą prace naprawcze. Należy skontaktować się ze spółką Aquanet w celu otrzymania informacji, czy istnieje możliwość przyłączenia się do sieci kanalizacji deszczowej i jakie są tego warunki. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia sprawy należy podpisać z Aquanet umowę na odbiór deszczówki. Jeśli nie ma możliwości przyłączenia się do sieci kanalizacji deszczowej, należy odłączyć instalację deszczową od kanalizacji sanitarnej i zagospodarować wody opadowe i roztopowe w inny sposób, np. poprzez retencję.
Jaki mam czas na usunięcie wady?
W przypadku wykrycia podłączenia instalacji deszczowej do kanalizacji sanitarnej przez Aquanet użytkownik ma 1-2 miesiące na usunięcie wady.
W przypadku samodzielnej weryfikacji użytkownik ponosi koszt zakupionych materiałów niezbędnych do przeprowadzenia kontroli. W przypadku korzystania z usług profesjonalnej firmy koszt uzależniony jest od wskazanej stawki.
* Kontrole wykonywane przez Aquanet są nieodpłatne.
Weryfikacja może zostać przeprowadzona samodzielnie lub przez profesjonalną firmę (wykonawcy świadczący usługi wodno-kanalizacyjne).
* Aquanet przeprowadza niezależne kontrole na wybranych obszarach.
Zachęcamy do zagospodarowania wód opadowych i roztopowych na obszarze własnej działki budując np.: studnie chłonne, zbiorniki retencyjne, ogrody deszczowe, oczka wodne, drenaże rozsączające. Zapoznaj się z różnymi rozwiązaniami tutaj.
Łączna powierzchnia spływu z nieruchomości wyrażona w m2, obliczana jest na podstawie sumy powierzchni dachów w rzucie poziomym, powierzchni trwałych szczelnych (tj. nawierzchni: betonowej, asfaltowej/bitumicznej) i powierzchni trwałych nieszczelnych (tj. nawierzchni: kostki brukowej, kostki kamiennej, klinkierowej, z prefabrykatów), z której odprowadzane są wody opadowe do systemu kanalizacyjnego.
To wskaźnik stosowany w przeliczeniu ilości wód opadowych i roztopowych, odprowadzanych z powierzchni do systemu kanalizacji ogólnospławnej i deszczowej. Stosowany w obliczeniach wskaźnik dla miasta Poznania podawany jest przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej za okres 10 lat. Bieżący wskaźnik stosowany w rozliczeniach sprawdzisz tutaj.
Cenę za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych na terenie m. Poznania kanalizacją deszczową oraz kanalizacją ogólnospławną można odnaleźć tutaj. Obciążenia za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych są naliczane na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta Poznania – sprawdzisz je tutaj.
Należy pamiętać, że w przypadku retencjonowania wód opadowych i roztopowych odprowadzanych systemem kanalizacji ogólnospławnej lub deszczowej, cena ulega zmniejszeniu.
W Poznaniu mamy trzy rodzaje systemów kanalizacyjnych:
Kanalizacja ogólnospławna była pierwszym systemem kanalizacyjnym. Tym systemem odprowadzane są ścieki komunalne, czyli mieszanina wszystkich rodzajów ścieków (bytowych, przemysłowych, opadowych i roztopowych. Występuje tylko w centrum Poznania (Stare Miasto, Wilda, częściowo Jeżyce i Grunwald).
W pozostałych częściach miasta mamy kanalizację sanitarną, którą odprowadzane są ścieki bytowe, przemysłowe. Istnieje prawny zakaz wprowadzania wód opadowych i roztopowych do systemu kanalizacji sanitarnej.
Dla wód opadowych dedykowana jest kanalizacja deszczowa. Wody opadowe odbierane są z powierzchni utwardzonych oraz dachów i tym systemem są odprowadzane do rzeki, nie podlegają oczyszczaniu na oczyszczalni ścieków.
Jeżeli widzisz awarię kanalizacji deszczowej w Poznaniu - skontaktuj się z Pogotowiem Aquanet S.A., pod numerem 994.
Awarie kanalizacji deszczowej na terenie gmin należy zgłaszać, dzwoniąc pod następujące numery telefonów:
Sporządzenie umowy w przypadku nieruchomości:
- znajdującej się na terenie Poznania trwa do 2 tygodni,
- znajdującej się w gminach ościennych trwa do miesiąca.
Umowę wysyłamy droga listowną na zadeklarowany adres korespondencyjny z prośbą o podpisanie i odesłanie jednego egzemplarza zwrotnie do Aquanet.
Sporządzenie umowy w przypadku nieruchomości:
- znajdującej się na terenie Poznania trwa do 2 tygodni,
- znajdującej się w gminach ościennych trwa do miesiąca.
Umowę następnie wysyłamy drogą listowną na zadeklarowany adres korespondencyjny z prośbą o podpisanie i odesłanie jednego egzemplarza zwrotnie do Aquanet.
We wniosku należy zaznaczyć, że tytuł prawny do nieruchomości to umowa deweloperska oraz podać datę jej obowiązywania. W momencie otrzymania Aktu Notarialnego lub Księgi Wieczystej należy przesłać do nas taką informację.
Sporządzenie umowy w przypadku nieruchomości:
- znajdującej się na terenie Poznania trwa do 2 tygodni,
- znajdującej się w gminach ościennych trwa do miesiąca.
Umowę następnie wysyłamy droga listowną na zadeklarowany adres korespondencyjny z prośbą o podpisanie i odesłanie jednego egzemplarza zwrotnie do Aquanet.
Za pomocą portalu EBOK można bez wychodzenia z domu:
kontrolować i opłacać swoje faktury,
podawać stan wodomierza,
przesyłać wnioski i reklamacje,
ustawiać powiadomienia mailowe i SMS dotyczące wystawionych faktur.
- przez EBOK: ebok.aquanet.pl,
- wysyłając zdjęcie wodomierza pod numer telefonu 697 892 141,
- wysyłając zdjęcie wodomierza na adres: stanwodomierza@aquanet.pl,
- wysyłając e-mail na adres: klient@aquanet.pl lub stanwodomierza@aquanet.pl,
- dzwoniąc pod numer telefonu: 61 8359 100.
Informujemy, że możliwość otrzymywania faktur częściej niż w okresach rozliczeniowych wskazanych w umowie jest możliwa wyłącznie w przypadku korzystania z usługi e-faktura dostępnej w Elektronicznym Biurze Obsługi Klienta. W EBOK można również w łatwy i wygodny sposób podawać stany wodomierza oraz dokonywać płatności on-line za faktury bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
W sytuacji, kiedy wątpliwości budzi prawidłowość działania wodomierza, konieczne jest wykonanie badania licznika przez Urząd Miar.
Badanie (ekspertyza) wykonywane jest na podstawie pisemnego zlecenia strony poddającej w wątpliwość rzetelność jego wskazań. Wypełnione zlecenie można wysłać mailem na klient@aquanet.pl lub wysłać pocztą na adres Aquanet S.A.
W przypadku wodomierza ogrodowego są dwie możliwości:
- samodzielne przygotowanie podejścia wodomierzowego zgodnie z wytycznymi,
- zlecenie usługi podwykonawcy Aquanet, który przygotuje podejście wodomierzowe wraz z zamontowaniem wodomierza, zaplombowaniem oraz założeniem nakładki radiowej.
Więcej informacji odnośnie kosztów można znaleźć tutaj.
W pierwszej kolejności w celu weryfikacji poprawności wykonania podejścia wodomierzowego należy przesłać na adres: klient@aquanet.pl zdjęcia przygotowanej instalacji oraz tarczy nowego wodomierza. Dodatkowo należy podać adres poboru wody, imię i nazwisko oraz numer telefonu kontaktowego. Podlicznik zostanie bezpłatnie zaplombowany.
Z wody można korzystać, niemniej dopiero po oplombowaniu, wskazania nowego wodomierza będą pojawiać się na fakturach.
Na całej długości sieci wodociągowej woda jest badana i dezynfekowana, dlatego bez obaw można ją pić. Jeśli pojawiają się wątpliwości co jakości wody w Państwa domu to prosimy o zgłoszenie tego do Aquanetu lub skontaktowanie się z administratorem budynku, odpowiadającego za instalację wewnętrzną.
Aquanet wykonuje liczne badania próbek wody, a ich wyniki można znaleźć na naszej stronie. Są aktualizowane co kwartał. Poznańska woda jest jak najbardziej zdatna do picia, co potwierdzają wyniki i normy, które spełniamy. Jeśli jakość wody budzi Pani wątpliwości, prosimy o zgłaszanie ich do nas oraz administratora budynku, ponieważ jako Aquanet odpowiadamy za wodę do głównego wodomierza w budynku.
W oparciu o przeprowadzone na kranach u Klientów badania fizyczno-chemiczne i biologiczne można stwierdzić, że szybki obieg wody w blokach zawsze powoduje znikomy wpływ rur na jej jakość chemiczną (nie ma rur na świecie, które nie mają zupełnego wpływu na tłoczoną przez nie wodę). Aby woda pitna była czysta mikrobiologiczne, w AQUANET stosujemy specyficzną metodę jej dezynfekcji. W tym celu w całym systemie poznańskim na Stacjach Uzdatniania Wody stosujemy chlor gazowy, dwutlenek chloru (każdy osobno lub razem) oraz lampy UV. Natomiast na sieci wodociągowej mamy tzw. punkty dochlorowywania. Taki układ dezynfekcji sprawia, że nie musimy chlorować wody zbyt dużą ilością chloru na wyjściu ze Stacji. Punkty dochlorowywania powodują, że w całej sieci wodociągowej jest obecny chlor w niewielkim stężeniu, ale skutecznie dezynfekujący wodę do końca do kranu u Klientów. Czasami sugerujemy podjęcie działań w kierunku czyszczenia lub nawet wymiany rur w sieci wewnętrznej przez administratora budynku. Wiemy, że niekiedy przynosi to pozytywne rezultaty. Niestety AQUANET nie wykonuje tego typu usług.
Rury wewnątrz budynków często są jeszcze wykonane ze stali. Zdarza się, że związki żelaza pokrywające wewnętrzną ściankę rury, przechodzą do wody pitnej. Są one jednak nieszkodliwe dla człowieka, gdyż są neutralizowane przez kwas żołądkowy. Dla poprawy jakości wody w budynku powinno się dokonywać okresowego płukania rur lub ich wymianę na nowe. Jest to jednak zadanie właściciela bloku, o czym mówi nasze prawo budowlane. Według polskich przepisów, firma wodociągowa odpowiada za jakość wody pitnej do głównego wodomierza w budynku. Dzięki różnym zabiegom technicznym i konserwacji rur w sieci miejskiej, wywiązujemy się z tych przepisów. Prowadzimy również badania fizyczno-chemiczne i bakteriologiczne próbek wody. Rocznie wykonujemy badania od 10 000 – 15 000 próbek wody, co daje ok. 100 000 – 120 000 analiz i pozwala nam śmiało stwierdzić, że poznańską kranówkę można pić bez obaw.
Na naszej stronie internetowej www.aquanet.pl informujemy naszych Klientów o odpowiedzialności firm wodociągowych (w tym również AQUANET) za jakość wody do wodomierza głównego bez sieci wewnętrznej budynków. Tam też można znaleźć porady i sugestie rozwiązania tego problemu.
Obecny w wodzie chlor w niewielkim stężeniu gwarantuje, że woda jest zdatna do picia.
Jednocześnie na Stacjach Uzdatniania Wody stosujemy chlor gazowy, dwutlenek chloru (każdy osobno lub razem) oraz lampy UV. Natomiast na sieci wodociągowej mamy tzw. punkty dochlorowywania. Taki układ dezynfekcji sprawia, że nie musimy chlorować wody zbyt dużą ilością chloru na wyjściu ze Stacji. Punkty dochlorowywania powodują, że w całej sieci wodociągowej jest obecny chlor w niewielkim stężeniu, ale skutecznie dezynfekujący wodę do końca do kranu u Klientów.
Chlor unieszkodliwia bakterie w wodzie, ale tylko wtedy jeśli jest on w odpowiednim stężeniu (tzw. chlor wolny). Liczebność bakterii została obniżona do prawidłowego poziomu, a poziom chloru wolnego ustabilizowany do właściwego stężenia.
AQUANET używa lamp UV, jednak sieć wodociągowa jest tak długa, że nie zapewniłoby to odpowiedniej czystości mikrobiologicznej wody pitnej na całej jej długości. Lampy UV są skuteczne dla mniejszych sieci wodociągowych, niż nasza. Polecamy literaturę na ten temat, m.in. z Politechniki Poznańskiej.
Bakterie psychrofilne (zimnolubne), naturalne występujące w wodzie, wilgotnym powietrzu i glebie, są kompletnie nieszkodliwe dla zdrowia człowieka. Z tego względu w najnowszym Rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie jakości wody pitnej w Polsce, bardzo złagodzono ten parametr.
Owszem, w naszej wodzie są spore ilości "chemii" - potas, magnez, żelazo i wiele innych potrzebnych do życia pierwiastków. Jednakże nie takich, które mogłyby zaszkodzić.
By sprawdzić twardość wody w swojej lokalizacji możesz skorzystać z naszej MAPY.
Poznańska woda do picia jest twarda, co wynika z jej natury. Twardość to zestaw różnych związków chemicznych obecnych w wodzie, głównie wapnia i magnezu (minerały). Im jest ich więcej, tym woda jest twardsza, ale nie oznacza to, że jest zła. Wręcz przeciwnie, twarda woda jest cennym źródłem wcześniej wspomnianych minerałów.
Jeżeli chcesz sprawdzić twardość wody w swojej lokalizacji możesz skorzystać z naszej MAPY.
Według licznych badań woda twarda jest znacznie zdrowsza, niż woda miękka. Dzieje się tak za sprawą minerałów, głównie wapnia i magnezu, im jest ich więcej w wodzie, tym woda jest twardsza. Nie służy ona naszym sprzętom, ale zdrowiu. Zachęcamy do zapoznania się z mapą twardości wody w Polsce, występuje ona praktycznie wszędzie.
Jeżeli chcesz sprawdzić twardość wody w swojej lokalizacji możesz skorzystać z naszej MAPY.
Jeśli pojawiają się wątpliwości nt. jakości wody w kranie, to należy to zgłaszać do Aquanetu. Tylko wtedy możemy się taką sprawą zająć. Badamy naszą wodę nieustannie, nie tylko w Stacji Uzdatniania Wody.
Bardzo prosimy o dokładne zapoznanie się z informacjami dot. jakości, procedur, badań i norm, które są dostępne TUTAJ
AQUANET nie stosuje od dawna u siebie jakichkolwiek dystrybutorów wód źródlanych, gdyż nasza woda wodociągowa zawiera znacznie więcej minerałów. Zgodnie z przepisami BHP nasza kranówka uzupełnia i to w sposób pełny, ubytki minerałów, choćby wapnia i magnezu, w organizmach ciężko pracujących ludzi. Obecnie na terenie naszej firmy zamontowaliśmy zdroje wodne, właśnie z naszą „aquanetową kranówką” z opcją napicia sie wody gazowanej i niegazowanej.
Dla Twojego komfortu oraz usprawnienia naszej pracy, wprowadziliśmy ułatwienia, które pozwolą podać Ci stan wodomierza w kilku prostych krokach!
Wystarczy, że wyślesz nam zdjęcie stanu swojego wodomierza na nasz nr telefonu lub mailowo!
Czytaj więcejZawsze chcemy świadczyć nasze usługi na jak najwyższym poziomie. Dowiedz się, jakie obowiązują nas standardy w ramach realizowanych przez nas prac.
Czytaj więcej
Sprawdź na naszej mapie, jaka woda dociera do Twojego kranu. Pamiętaj -przebadana i uzdatniona woda jest bezpieczna. Zawiera magnez, wapń, potas, sód.
Im więcej tych związków, tym twardsza i zdrowsza jest woda.
Skontaktuj się z nami:
Zajrzyj także do FAQ
Uwaga
Odpowiadamy za zimną wodę w Twoim kranie!
Jeśli Twój problem dotyczy ciepłej wody, niestety nie będziemy w stanie Ci pomóc.
Masz pytania?
Zajrzyj także do FAQ
Awaria?
Uwaga
Odpowiadamy za zimną wodę w Twoim kranie!
Jeśli Twój problem dotyczy ciepłej wody, niestety nie będziemy w stanie Ci pomóc.