Instrukcja działań, które zaleca się wykonać na wewnętrznej instalacji wodociągowej po okresie przestoju

W związku z sytuacją związaną z pandemią koronawirusa niektóre podmioty gospodarcze jak i użyteczności publicznej zawiesiły swoją działalność, co skutkuje brakiem zużycia wody w przedmiotowych obiektach. Woda stagnująca w instalacji wewnętrznej nieużywanej regularnie winna być wymieniona przez wykonanie płukania w związku z możliwością powstania wtórnych zmian jej jakości. Szczególną uwagę należy zwrócić na rozbudowane, kilkunastoletnie instalacje będące w złym stanie technicznym, kwalifikujące się w najbliższym czasie do remontu lub wymiany.

Wymianę wody w instalacji wewnętrznej najlepiej przeprowadzić poprzez kilkukrotne jej przepłukanie co doprowadzi do przywrócenia jakości wody do tej na bieżąco dystrybuowanej przez Aquanet S.A.

W tym celu zaleca się

1. Przed planowanym wznowieniem użytkowania instalacji w:

a) zakładzie przemysłowym,
b) budynku użyteczności publicznej,
c) lokalu usługowym (np. usługi gastronomiczne, fryzjerskie, kosmetyczne i inne),
d) domku jednorodzinnym,

wskazane jest odpuścić wodę stagnującą w wewnętrznej instalacji wykorzystując do tego celu wszystkie dostępne krany w sanitariatach i innych pomieszczeniach oraz hydranty zainstalowane na wewnętrznej instalacji danego obiektu w taki sposób, aby objąć płukaniem całą instalację wodociągową. Można to wykonać poprzez podłączenie i wyprowadzenie węża ogrodowego na teren zielony, ogród, trawnik (jeśli istnieje taka możliwość) i wtórne wykorzystanie wody poprzez podlanie roślin lub uzupełnienie zbiorników wodnych. W ten prosty sposób można nie tylko dokonać kilkukrotnej wymiany wody, ale zapobiec jej marnotrawieniu i wykorzystać ją do podlewania zieleni zwłaszcza w okresie panującej suszy.

Wodę należy odpuszczać do uzyskania wyczuwalnego obniżenia temperatury wody, tak aby była ona na poziomie 12 -14°C

Poniżej kilka przykładów zalecanych średnich czasów płukania:
• płukanie instalacji wody:

w domku jednorodzinnym odpuszczać wodę przez okres 15-30 min
w lokalu usługowym odpuszczać wodę przez okres 15-30 min
w budynku użyteczności publicznej odpuszczać wodę przez okres 0,5-2,0h
w zakładzie przemysłowym orientacyjny czas odpuszczania wody to 2-5h.
W przypadku, gdy dostępne są projekty instalacji lub znamy jej parametry, warto wówczas przeliczyć ilość wody dla 2 – 5-krotnej jej wymiany w rurociągach, korzystając ze wzoru:

Q = π · r2 · L

Gdzie:
π ≈ 3,14;
r – promień wewnętrzny rury;
L – długość instalacji wodociągowej

I w oparciu o otrzymany wynik wykonać płukanie.

2. Można również zlecić badanie wody do akredytowanego laboratorium, a w przypadku dodatkowych pytań lub wątpliwości skontaktować się indywidualnie z AQUANET S.A. – Techn. ds. Jakości Wody tel. 61 8359308 lub na ogólny adres e-mail: klient@aquanet.pl)

Ponadto w przypadku instalacji ciepłej wody użytkowej jeśli to możliwe to zalecamy wykonanie dezynfekcji termicznej instalacji c.wu. zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Podanie stanu wodomierza? Teraz to proste!

Dla Twojego komfortu oraz usprawnienia naszej pracy, wprowadziliśmy ułatwienia, które pozwolą podać Ci stan wodomierza w kilku prostych krokach!

Wystarczy, że wyślesz nam zdjęcie stanu swojego wodomierza na nasz nr telefonu lub mailowo!

Czytaj więcej

Poziom Świadczenia Usług

Zawsze chcemy świadczyć nasze usługi na jak najwyższym poziomie. Dowiedz się, jakie obowiązują nas standardy w ramach realizowanych przez nas prac.

Czytaj więcej
Na zdjęciu widać odpływ zlewu i spływającą do niego wodę

Chcesz sprawdzić twardość wody?

Sprawdź na naszej mapie, jaka woda dociera do Twojego kranu. Pamiętaj -przebadana i uzdatniona woda jest bezpieczna. Zawiera magnez, wapń, potas, sód.
Im więcej tych związków, tym twardsza i zdrowsza jest woda.

Mapa twardości wody

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami:

Infolinia czynna w dniach Pn. - Pt., w godzinach: 7:30 - 15:00

Zajrzyj także do FAQ

lub przejdź do kontaktu

Awaria?

Zadzwoń

Na wskazany numer proszę kontaktować się tylko w przypadku zgłoszenia awarii.

Uwaga

Odpowiadamy za zimną wodę w Twoim kranie!

Jeśli Twój problem dotyczy ciepłej wody, niestety nie będziemy w stanie Ci pomóc.

Masz pytania?

Infolinia czynna w dniach Pn. - Pt., w godzinach: 7:30 - 15:00

Zajrzyj także do FAQ

Awaria?

Na wskazany numer proszę kontaktować się tylko w przypadku zgłoszenia awarii. Jeśli Twój problem dotyczy ciepłej wody, niestety nie będziemy w stanie Ci pomóc.

Awaria?

Zadzwoń

Na wskazany numer proszę kontaktować się tylko w przypadku zgłoszenia awarii.

Uwaga

Odpowiadamy za zimną wodę w Twoim kranie!

Jeśli Twój problem dotyczy ciepłej wody, niestety nie będziemy w stanie Ci pomóc.