Jak dbać o wewnętrzną instalacje wodociągową

Wewnętrzną instalacja wodociągową nazywa się układ rur, armatury i urządzeń, który rozprowadza wodę po budynku. Zaczyna się za wodomierzem głównym i dalej dostarcza wodę do punktów poboru wody w pomieszczeniach takich jak kuchnia, łazienka, WC, pomieszczenia gospodarcze. Taka instalacja musi być odpowiednio zaprojektowana i wykonana zgodne z obowiązującymi przepisami budowlanymi, aby zapewnić prawidłowe działanie i bezpieczeństwo użytkowników (odpowiednia ilość wody o wymaganej temperaturze). Stan techniczny oraz użytkowanie jej przez Odbiorcę ma duże znaczenie w aspekcie ewentualnych zmian jakości wody wodociągowej bezpośrednio w kranie.

Aquanet odpowiada za jakość wody produkowanej na stacji uzdatniania i następnie dystrybuowanej w sieci wodociągowej do wodomierza głównego. Za wodomierzem głównym zaczyna się instalacja wewnętrzna, za którą odpowiedzialny jest Zarządca lub Właściciel budynku. W związku z tym opracowano wskazówki na podstawie regulacji prawnych z kluczowymi informacjami jak dbać o wewnętrzną instalację wodociągową.

Warto wspomnieć, iż pogorszenie lub zmiana jakości wody w instalacji może nastąpić na skutek:
• zwrotnego przepływu wody zużytej,
• zastosowania nieodpowiednich materiałów,
• stagnacji wody w instalacji, czyli bezruch wody,
• nieodpowiedniej lub niewystarczającej konserwacji instalacji wewnętrznej.

Zwrotny przepływ wody użytej

Szczególnie zagrożone przepływem zwrotnym są połączenia instalacji wodociągowej z innymi instalacjami np.: połączenia z instalacją centralnego ogrzewania, klimatyzacją, urządzeniami sanitarnymi zasilanymi wodą, a także z indywidualnymi studniami. Aby zapobiec przed przepływem zwrotnym należy stosować odpowiednie zabezpieczenia, dobrane w zależności od parametrów technicznych (np. ciśnienia w instalacji), takie jak przerwy powietrzne, izolatory przepływu, zawory zwrotne antyskażeniowe.

Zawory zwrotne antyskażeniowe – Dowiedz się więcej: TUTAJ

Zastosowania nieodpowiednich materiałów

Instalacje wodociągowe należy wykonywać wyłącznie z materiałów posiadających aktualne atesty higieniczne wydawane przez jednostki uprawnione (w Polsce jest to Państwowy Zakład Higieny). Atest jest wymagany nie tylko dla przewodów, złączek czy armatury, ale także dla innych materiałów mających kontakt z wodą, takich jak uszczelnienia, kleje, farby

Stagnacja wody w instalacji

Stagnacja wody w instalacji (czas trwania wody w bezruchu) może pogorszyć jakość wody poprzez wzrost stężenia substancji rozpuszczonych, zawieszonych (mętności) oraz rozwój mikroorganizmów. Stopień pogorszenia jakości wody zależy od stanu technicznego oraz materiałów, z których wykonana jest instalacja. Pogorszenie jakości wody może być tym większe im wyższa jest temperatura i dłuższy czas przestoju wody. Instalacje, z których korzysta się rzadko lub przez krótki okres, po okresach pozostawienia wody w bezruchu ze względów higienicznych powinny być, przepłukane przed ponownym ich uruchomieniem. Przewody niewykorzystywane należy odłączyć od instalacji wodociągowej.

 

Zalecenia eksploatacji instalacji wewnętrznej:

  1. Instalacje wewnętrzne należy utrzymywać w dobrym stanie poprzez wymianę niesprawnej armatury, eliminowanie przecieków oraz odłączanie/likwidowanie nieczynnych odcinków instalacji.
  2. Powinno się zlecać konserwację i kontrolę urządzeń zabezpieczających przed przepływem zwrotnym.
  3. Należy regularnie przepłukiwać instalację, a w razie konieczności ją wymienić. Wymiana instalacji powinna być prowadzona całościowo – aby nie pozostawiać starych fragmentów, które mogą stanowić potencjalne źródło wtórnego zanieczyszczenia wody.
  4. Pamiętać o regularnych kontrolach stanu technicznego, w tym czyszczeniu i dezynfekcji zbiorników zainstalowanych na instalacji wewnętrznej takich jak: zbiorniki hydroforowe, zbiorniki pośrednie strefowe, zasobniki ciepłej wody.
  5. Pamiętać o konieczności czyszczenia perlatorów, wylewek baterii umywalkowych i prysznicowych – w celu usuwania osadów z filtrów siatkowych zabezpieczających armaturę.
  6. Należy przestrzegać zaleceń producenta w zakresie czyszczenia i wymiany dodatkowych filtrów zamontowanych na instalacji.
  7. Ważne jest usuwanie nieszczelności w obrębie armatury czerpalnej – wymiana uszczelek, wężyków, zaworów.
  8. W większych obiektach np. zamieszkania zbiorowego należy okresowo badać jakość wody w wybranych punktach na wewnętrznej instalacji wodociągowej.
  9. Należy zapobiegać wzrostowi temperatury zimnej wody poprzez zachowanie odpowiednich odległości pomiędzy przewodami zimnej wody i ciepłej wody oraz stosowanie izolacji termicznej instalacji ciepłej wody.
  10. Należy utrzymywać temperaturę ciepłej wody użytkowej w punktach czerpalnych, nie niższą niż 55˚C i nie wyższą niż 60˚C.
  11. Instalacja wodociągowa ciepłej wody użytkowej powinna być technicznie „przygotowana” do przeprowadzania okresowej dezynfekcji termicznej, tak aby na wypływie można uzyskać temperaturę nie mniejszą niż 65 st.C. Należy przeprowadzać okresową dezynfekcję termiczną instalacji ciepłej wody użytkowej przy temperaturze wody nie niższej niż 70˚C.

Regulacje prawne określające odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie instalacji wewnętrznych oraz podstawowe zasady ich budowy, utrzymania i konserwacji określają następujące akty prawne:

  • Ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków Dz.U. z 2020 r., poz. 2028); Rozdział 2: Zasady zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. nr 75 z 2002 r., poz. 690, z późn. zmianami).
  • Ustawa z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (Dz.U. 1994 nr 89 poz. 414); szczeg. art. 61 pkt 1 – w obowiązku właściciela lub zarządcy danego obiektu jest dbanie o stan instalacji wewnętrznej.
  • PN-EN 1717:2000 „Ochrona przed wtórnym zanieczyszczeniem wody w instalacjach wodociągowych i ogólne wymagania dotyczące urządzeń zapobiegających zanieczyszczeniu przez przepływ zwrotny” (październik 2003 r.).
  • Wymagania dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi określa Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dn. 7 grudnia 2017r. (Dz. U. 2017, poz. 2294)

Zobacz jeszcze:

Instrukcja działań, które zaleca się wykonać na wewnętrznej instalacji wodociągowej po okresie przestoju – TUTAJ

„Zalecenia dotyczące ponownego otwierania budynków użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego po wydłużonym przestoju lub ograniczonej eksploatacji, w ramach działań zapobiegających zakażeniom bakteriami z rodzaju Legionella” – opracowanie przygotowane przez ekspertów Zakładu Bezpieczeństwa Zdrowotnego Środowiska NIZP-PZH we współpracy z Głównym Inspektoratem Sanitarnym – TUTAJ

Podanie stanu wodomierza? Teraz to proste!

Dla Twojego komfortu oraz usprawnienia naszej pracy, wprowadziliśmy ułatwienia, które pozwolą podać Ci stan wodomierza w kilku prostych krokach!

Wystarczy, że wyślesz nam zdjęcie stanu swojego wodomierza na nasz nr telefonu lub mailowo!

Czytaj więcej

Poziom Świadczenia Usług

Zawsze chcemy świadczyć nasze usługi na jak najwyższym poziomie. Dowiedz się, jakie obowiązują nas standardy w ramach realizowanych przez nas prac.

Czytaj więcej
Na zdjęciu widać odpływ zlewu i spływającą do niego wodę

Chcesz sprawdzić twardość wody?

Sprawdź na naszej mapie, jaka woda dociera do Twojego kranu. Pamiętaj -przebadana i uzdatniona woda jest bezpieczna. Zawiera magnez, wapń, potas, sód.
Im więcej tych związków, tym twardsza i zdrowsza jest woda.

Mapa twardości wody

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami:

Infolinia czynna w dniach Pn. - Pt., w godzinach: 7:30 - 15:00

Zajrzyj także do FAQ

lub przejdź do kontaktu

Awaria?

Zadzwoń

Na wskazany numer proszę kontaktować się tylko w przypadku zgłoszenia awarii.

Uwaga

Odpowiadamy za zimną wodę w Twoim kranie!

Jeśli Twój problem dotyczy ciepłej wody, niestety nie będziemy w stanie Ci pomóc.

Masz pytania?

Infolinia czynna w dniach Pn. - Pt., w godzinach: 7:30 - 15:00

Zajrzyj także do FAQ

Awaria?

Na wskazany numer proszę kontaktować się tylko w przypadku zgłoszenia awarii. Jeśli Twój problem dotyczy ciepłej wody, niestety nie będziemy w stanie Ci pomóc.

Awaria?

Zadzwoń

Na wskazany numer proszę kontaktować się tylko w przypadku zgłoszenia awarii.

Uwaga

Odpowiadamy za zimną wodę w Twoim kranie!

Jeśli Twój problem dotyczy ciepłej wody, niestety nie będziemy w stanie Ci pomóc.