Wewnętrzną instalacja wodociągową nazywa się układ rur, armatury i urządzeń, który rozprowadza wodę po budynku. Zaczyna się za wodomierzem głównym i dalej dostarcza wodę do punktów poboru wody w pomieszczeniach takich jak kuchnia, łazienka, WC, pomieszczenia gospodarcze. Taka instalacja musi być odpowiednio zaprojektowana i wykonana zgodne z obowiązującymi przepisami budowlanymi, aby zapewnić prawidłowe działanie i bezpieczeństwo użytkowników (odpowiednia ilość wody o wymaganej temperaturze). Stan techniczny oraz użytkowanie jej przez Odbiorcę ma duże znaczenie w aspekcie ewentualnych zmian jakości wody wodociągowej bezpośrednio w kranie.
Aquanet odpowiada za jakość wody produkowanej na stacji uzdatniania i następnie dystrybuowanej w sieci wodociągowej do wodomierza głównego. Za wodomierzem głównym zaczyna się instalacja wewnętrzna, za którą odpowiedzialny jest Zarządca lub Właściciel budynku. W związku z tym opracowano wskazówki na podstawie regulacji prawnych z kluczowymi informacjami jak dbać o wewnętrzną instalację wodociągową.
Warto wspomnieć, iż pogorszenie lub zmiana jakości wody w instalacji może nastąpić na skutek:
• zwrotnego przepływu wody zużytej,
• zastosowania nieodpowiednich materiałów,
• stagnacji wody w instalacji, czyli bezruch wody,
• nieodpowiedniej lub niewystarczającej konserwacji instalacji wewnętrznej.
Zwrotny przepływ wody użytej
Szczególnie zagrożone przepływem zwrotnym są połączenia instalacji wodociągowej z innymi instalacjami np.: połączenia z instalacją centralnego ogrzewania, klimatyzacją, urządzeniami sanitarnymi zasilanymi wodą, a także z indywidualnymi studniami. Aby zapobiec przed przepływem zwrotnym należy stosować odpowiednie zabezpieczenia, dobrane w zależności od parametrów technicznych (np. ciśnienia w instalacji), takie jak przerwy powietrzne, izolatory przepływu, zawory zwrotne antyskażeniowe.
Zawory zwrotne antyskażeniowe – Dowiedz się więcej: TUTAJ
Zastosowania nieodpowiednich materiałów
Instalacje wodociągowe należy wykonywać wyłącznie z materiałów posiadających aktualne atesty higieniczne wydawane przez jednostki uprawnione (w Polsce jest to Państwowy Zakład Higieny). Atest jest wymagany nie tylko dla przewodów, złączek czy armatury, ale także dla innych materiałów mających kontakt z wodą, takich jak uszczelnienia, kleje, farby
Stagnacja wody w instalacji
Stagnacja wody w instalacji (czas trwania wody w bezruchu) może pogorszyć jakość wody poprzez wzrost stężenia substancji rozpuszczonych, zawieszonych (mętności) oraz rozwój mikroorganizmów. Stopień pogorszenia jakości wody zależy od stanu technicznego oraz materiałów, z których wykonana jest instalacja. Pogorszenie jakości wody może być tym większe im wyższa jest temperatura i dłuższy czas przestoju wody. Instalacje, z których korzysta się rzadko lub przez krótki okres, po okresach pozostawienia wody w bezruchu ze względów higienicznych powinny być, przepłukane przed ponownym ich uruchomieniem. Przewody niewykorzystywane należy odłączyć od instalacji wodociągowej.
Zalecenia eksploatacji instalacji wewnętrznej:
Regulacje prawne określające odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie instalacji wewnętrznych oraz podstawowe zasady ich budowy, utrzymania i konserwacji określają następujące akty prawne:
Zobacz jeszcze:
Instrukcja działań, które zaleca się wykonać na wewnętrznej instalacji wodociągowej po okresie przestoju – TUTAJ
„Zalecenia dotyczące ponownego otwierania budynków użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego po wydłużonym przestoju lub ograniczonej eksploatacji, w ramach działań zapobiegających zakażeniom bakteriami z rodzaju Legionella” – opracowanie przygotowane przez ekspertów Zakładu Bezpieczeństwa Zdrowotnego Środowiska NIZP-PZH we współpracy z Głównym Inspektoratem Sanitarnym – TUTAJ
Dla Twojego komfortu oraz usprawnienia naszej pracy, wprowadziliśmy ułatwienia, które pozwolą podać Ci stan wodomierza w kilku prostych krokach!
Wystarczy, że wyślesz nam zdjęcie stanu swojego wodomierza na nasz nr telefonu lub mailowo!
Czytaj więcej
Zawsze chcemy świadczyć nasze usługi na jak najwyższym poziomie. Dowiedz się, jakie obowiązują nas standardy w ramach realizowanych przez nas prac.
Czytaj więcej
Sprawdź na naszej mapie, jaka woda dociera do Twojego kranu. Pamiętaj -przebadana i uzdatniona woda jest bezpieczna. Zawiera magnez, wapń, potas, sód.
Im więcej tych związków, tym twardsza i zdrowsza jest woda.
Skontaktuj się z nami:
Zajrzyj także do FAQ
Uwaga
Odpowiadamy za zimną wodę w Twoim kranie!
Jeśli Twój problem dotyczy ciepłej wody, niestety nie będziemy w stanie Ci pomóc.
Masz pytania?
Zajrzyj także do FAQ
Awaria?
Uwaga
Odpowiadamy za zimną wodę w Twoim kranie!
Jeśli Twój problem dotyczy ciepłej wody, niestety nie będziemy w stanie Ci pomóc.